Studio
Noordeinde 752514 GD Den Haag
+31 (0)70 73 70 554
+31 (0)6 413 68 584
info@thingstomakeanddo.nl

- 08.10
Samen met DutchIcon werkt Things verder aan nieuwe iconen voor de Rijksoverheid
- 08.10
Samen met DutchIcon werkt Things verder aan nieuwe iconen voor de Rijksoverheid
- 08.10
Samen met DutchIcon werkt Things verder aan nieuwe iconen voor de Rijksoverheid
- 08.10
Samen met DutchIcon werkt Things verder aan nieuwe iconen voor de Rijksoverheid
- 08.10
Samen met DutchIcon werkt Things verder aan nieuwe iconen voor de Rijksoverheid
- 08.10
Samen met DutchIcon werkt Things verder aan nieuwe iconen voor de Rijksoverheid
- 08.10
Samen met DutchIcon werkt Things verder aan nieuwe iconen voor de Rijksoverheid
- 08.10
Samen met DutchIcon werkt Things verder aan nieuwe iconen voor de Rijksoverheid
- 08.10
Samen met DutchIcon werkt Things verder aan nieuwe iconen voor de Rijksoverheid
- 08.10
Samen met DutchIcon werkt Things verder aan nieuwe iconen voor de Rijksoverheid
Drugs in Lijsten
Things mocht vormgeven aan het rapport Drugs In Lijsten. De commissie Garretsen is gevraagd verschillende scenario’s uit te werken voor de lijstensystematiek van de Opiumwet, te weten één lijst, twee lijsten of een andere systematiek. In deze uitgave staan de bevindingen en het advies van de commissie aan het kabinet met betrekking tot het beleid.
posted on 24.06.11Cultuur in Beeld
Cultuur in Beeld is een uitgave van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Deze publicatie beschrijft een aantal algemene ontwikkelingen in de gesubsidieerde en niet-gesubsidieerde cultuursector. Dit jaar brengt het ministerie deze publicatie, waarin trends en ontwikkelingen in de sector worden beschreven, voor de laatste keer uit. Things ontwikkelde de interactieve publicatie en bijbehorende datavisualisatie.
posted on 14.11.17Dag van de Architectuur 2017
Ook dit jaar verzorgde Things To Make And Do, in samenwerking met Jantien Methorst en fotograaf Christian Van Der Kooy, de communicatie voor de Haagse Dag van de Architectuur. Het beeldconcept toont diversiteit in gebruik van de nieuwe entree van de Leidse Universiteit in Den Haag. Door het toevoegen van de factor tijd ontstaan nieuwe kaders of ruimtes en wordt hiermee op filmische wijze het thema 'Grenzeloze Kennisstad' verbeeld.
posted on 13.05.17Víctor Jara; het lied zingt voort
Things To Make And Do kreeg van Adrie Huissoon de eervolle opdracht dit boek over Víctor Jara te ontwerpen. Deze chileense volkszanger, theaterregisseur en activist gaf zijn volk eind jaren ’60 hoop en kracht met prachtige en indringende liederen die stelling namen tegen onrechtvaardigheid en ongelijkwaardigheid. Liederen die er mede voor zorgden dat er in 1970 een revolutionaire regering aan de macht kwam. En ofschoon hij tijdens de staatsgreep van 1973 onder leiding van generaal Augusto Pinochet gevangen werd genomen, gemarteld en vermoord, hebben kogels zijn muziek niet kunnen tegenhouden. Dit boek vertelt het complete verhaal van Víctor. Opgemaakt in de kleuren van de chileense vlag; van hemelblauw naar bloedrood in 11 hoofdstukken.
posted on 10.05.17Mindmaps
Zorgverzekeraars Nederland behartigt de belangen van alle zorgverzekeraars. De vereniging heeft als doel om de zorgverzekeraars te ondersteunen bij hun missie: het realiseren van goede, betaalbare en toegankelijke zorg voor alle verzekerden, gericht op het bevorderen van gezondheid en kwaliteit van leven. Things ontwikkelde interactieve digitale praatplaten om de ontwikkeling in het werkveld te monitoren.
posted on 06.05.17WebConf.Asia
In juni vindt de eerste editie van WebConf.Asia, een internationaal congres voor web-professionals, plaats in Hong Kong. Things To Make And Do ontwikkelde een onderscheidende visuele identiteit en voerde deze samen met Charis Rooda door in elke pixel en iedere millimeter!
posted on 05.05.17WaterSensitive Rotterdam
Door klimaatverandering wisselen extreme regenbuien en hitte elkaar straks af. Water Sensitive Rotterdam vraagt samen de stad voor te bereiden en meerwaarde te genereren zoals meer sociale cohesie of vergroening. Things ontwikkelde de identiteit en (illustratie) stijl voor deze community en vertaalde deze door naar diverse uitingen.
posted on 03.05.17KCR Blogbundel
De afgelopen maanden publiceerden KCR blogs en artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die voortkomen uit de Cultuureducatietrajecten die in Rotterdam lopen. Zij staken hun licht op tussen de jongeren van de straat, neusden rond in het kinderatelier, voelden professoren aan de tand en keken mee over de schouder van de praktijk van de schoolvloer. Dat leverde mooie en inspirerende verhalen op. Soms serieus, andere keren met een knipoog of misschien een tikkeltje brutaal. Things mocht deze samenvoegen in de blogbundel: Cultuureducatie van de straat en de Moonwalk in het atelier. In samenwerking met Jantien Methorst en Stephan Csikós.
posted on 04.03.16Woordmerk Den Haag
Samen met acht andere ontwerpers heeft Rogier (op persoonlijke titel) vanuit citymarketing, gemeente Den Haag, de opdracht gekregen een nieuw woordmerk voor onze stad te ontwikkelen als onderdeel van de ambitie Den Haag de komende jaren (inter) nationaal op de kaart te zetten als 'Stad van Vrede en Recht' en 'Stad aan Zee'. Behoorlijke commotie alom, zoals het hoort en ook niet anders had gekund. Een ambitieus project en een bijzonder proces. Inmiddels is de storm wat gaan liggen en wapperen de vlaggen volop...
posted on 30.01.16Verbod op gratis Plastic Tasjes
Het kan je bijna niet ontgaan zijn: vanaf 1 januari mogen geen gratis plastic tasjes meer worden weggegeven. Deze maatregel moet het aantal plastic tasjes terugdringen en de schade voor het milieu daarmee verkleinen. Things gaf, in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, vorm aan de landelijke campagne en ontwikkelde voor ondernemders een toolkit ter ondersteuning van communicatie naar consumenten.
posted on 26.01.16Beelden van de Raad
Den Haag heeft er een nieuwe bezienswaardigheid bij. De Raad van State ontsluit in zijn gebouw, aan de Kneuterdijk, in Den Haag een portretgalerij; een zuilengang met acht bronzen beelden voor het publiek te bewonderen. Het idee achter de portretgalerij is de presentatie van de continuïteit van het Nederlandse constitutionele Koningschap. Zij presenteert ook de continuïteit van de band van het Nederlandse vorstenhuis met de Raad van State. Ter gelegenheid van deze nieuwe galerij ontwierpen wij een tweetal publicaties, een cassette waarin beiden (samen met een penning) bewaard kunnen worden en een mobiele website. Things pakte uit met foliedruk, uv-vlak, een bronzen inkt en verschillende papier soorten.
posted on 11.01.16Beursmateriaal Catalyst
Catalyst krijgt technici aan de praat! Ter promotie van Catalyst op de beurs Offshore NL 2015 ontwikkelde Things een viertal banners en een folder.
posted on 21.03.15Mooi Weer Spelen 2014 / Delft
De Mooi Weer Spelen is al jaren een vertrouwd evenement in Delft. Na een korte pauze voor Things de opdracht in één klap nieuw elan neer zetten voor MWS tot aan 2020. Fris en vernieuwend, met respect voor de rijke historie en opgebouwde waarden. Gebaseerd op de oerwaarde van straattheater: de fleurige muts van de archetypische hofnar/ harlekijn. 'Maak het mee' nodigt uit tot ervaring en roept op tot participatie.
posted on 15.06.14DVDA 2014
De ontwikkeling van communicatie rondom de Dag van de Architectuur Den Haag 2014 start met een nieuw beeldmerk en visuele tweede laag. Stevig, helder en herkenbaar.
posted on 18.05.14Kloq Branding
KLOQ produceert klokken op basis van nostalgische modellen. In vorm terug naar eenvoud en essentie, in kleur uitgesproken en hedendaags. Zelf samen te stellen aan de hand van een modulair systeem. Things denkt mee over positionering en brading. Dit doet ons tikken.
posted on 06.02.14Haags Theaterhuis
Het Haags Theaterhuis is dé plek in Den Haag waar je terecht kunt voor een theatercursus! Uniek aan het Haags Theaterhuis is de samenwerking met Theater aan het Spui, waarbij de cursussen direct verbinding krijgen met de programmering van het theater. Alle cursussen bestaan uit een serie lessen én het bezoeken van twee voorstellingen in het TAHS. Het Haags Theaterhuis wil ook een stimulerende rol spelen in de verbinding, samenwerking en doorstroom in de Haagse (amateur)theatersector, om bij te dragen aan een interessant en levendig klimaat voor theatermakers.
posted on 02.06.13Celsus: Academie voor Betaalbare Zorg
Things To Make And Do ontwikkelde de visuele identiteit voor Celsus; academie voor betaalbare zorg. Deze academie verzamelt en creëert kennis op dit gebied en deelt deze vervolgens via publicaties, cursussen en opleidingen. Celsus kiest voor een multidisciplinaire aanpak en slaat bovendien een brug tussen beleid, wetenschap en de praktijk. Hiermee draagt Celsus bij aan toegankelijke kennis om de zorg gezond te maken. Het realiseren van het motto, 'betaalbare zorg voor elke burger' staat hierbij steeds centraal. In samenwerking met Stephan Csikós.
posted on 29.05.13Restyling van B Open
Voor B Open (de jongerenafdeling van verslavingszorginstelling Centrum Maliebaan) werd door Things een nieuwe identiteit ontwikkeld. Dit betekende onder andere een restyling van het beeldmerk en toevoeging van een visuele tweede laag. Dit pakket van beeldende elementen zorgt voor synergie tussen de diverse uitingen, een uniforme uitstraling en draagt bij aan het vergroten van de herkenbaarheid. Van vormentaal tot kleurpallet. Van beeldconcept tot stramien.
posted on 06.10.12VWS Medewerkersprofiel
In het VWS-medewerkersprofiel staan de belangrijkste kwaliteiten beschreven waaraan elke VWS’er kan werken om zich te ontwikkelen tot uitblinker. VWS’ers kunnen het profiel gebruiken om met hun leidinggevende in gesprek te gaan over hun ontwikkeling en om actief aan eigen kwaliteiten te werken. Door de vier pijlers (omgeving, initiatief, resultaat en zelfbewust) te koppelen aan een eigen kleurpallet binnen de rijksbredehuisstijl worden de verschillende invalshoeken op flexibele wijze verbeeld.
posted on 30.09.12Ambrus identiteit
Voor Ambrus ontwikkelde Things de visuele identiteit. Ambrus Clinic, kliniek voor gespecialiseerde urologie, heeft zich gespecialiseerd in het aanbrengen van penis- en sluitspierprotheses. Het resultaat is een heldere en herkenbare huisstijl met een beeldmerk dat geïnspireerd is op het symbool van de Romeinse god Mars (schild en speer) dat doorgaans gebruikt wordt om mannelijke organismen aan te duiden.
posted on 04.06.12Verplicht energielabel
Vanaf begin 2015 geldt de verplichting dat een huis bij verkoop of verhuur een definitief energielabel moet hebben. In opdracht van het ministerie van BZK ontwikkelde Things een beeldconcept en gaf vorm aan de crossmediale publiciteitscampagne. Van huis-aan-huisbladen tot digitale banners.
posted on 07.01.15Proef het nieuwe culturele seizoen
In opdracht van Trias, centrum voor de kunsten, ontwikkelde Things middelen ter promotie van de Open Dagen en het cursusaanbod 2013.
posted on 05.05.13Den Haag viert 200 jaar koninkrijk
In november 2013 bestaat ons koninkrijk 200 jaar. Dat wordt in Den Haag uitgebreid gevierd. In deze stad is immers het Koninkrijk der Nederlanden gestart (met de landing van Prins Willem I op Scheveningen in 1813) en hier is onze grondwet gemaakt. Zootz ontwikkelde, in opdracht van het Haags Comité, de strategie voor de communicatie rondom de vieringen. Things To Make And Do ontwikkelde o.a. de website, een tijdschrift, vlaggen, banieren, posters en een digitale toolkit. Den Haag viert feest, want Nederland is jarig. Vier mee! #DH4T
posted on 30.04.13Hogeschool van Amsterdam en Duurzaamheid
In opdracht van de Hogeschool Amsterdam ontwikkelde Things een Z-Card in het teken van duurzaamheid. Op de voorzijde een overzicht van duurzame projecten van de HvA. Van het mos sedum dak op Studio HvA tot de ledverlichting in alle onderwijsgebouwen. Op de achterzijde vinden studenten hot spots in de omgeving.
posted on 08.03.13Een echte kanker voorstelling
Een échte Kanker voorstelling laat zien waar jongeren en hun omgeving mee te maken krijgen als kanker hun leven binnen dringt. Theater- en muziekplan leerlingen van het Segbroek College spelen de verhalen van de jongeren uit het Inloophuis Haaglanden. Een bijzondere ontmoeting die heeft geleid tot een voorstelling over twijfel, hoop, liefde, de kracht van humor en de enorme waarde van een plek waar je helemaal jezelf kan zijn, omdat er mensen zijn die je begrijpen. Things droeg een steentje bij en zorgde voor de flyers en poster/programmaboekjes.
posted on 08.03.13Trias Boomerang
Om het nieuwe cursusaanbod van Trias (Centrum voor de Kunsten) onder de aandacht te brengen ontwikkelde Things een set prikkelende Boomerangkaarten. Van piepjong tot stokoud.
posted on 08.03.13TheaterFestival 2012
Ook dit jaar mochten wij alle communicatie rondom het TheaterFestival Leidschendam-Voorburg verzorgen. Voor een groot aantal voorstellingen werden illustratieve posters gemaakt, die de basis van het programmaboekje vormde. Zij verbeelden het programma op prikkelende en opvallende wijze. De fijne fluor inkt doet de rest...
posted on 09.10.12Strategische Kennisagenda 2020
"Kennis vermenigvuldigd door te delen." Deze zin, uit het voorwoord van de publicatie, vat het belang van de Strategische Kennisagenda 2020 van het Ministerie van VWS treffend samen. Naast het ontwerp van deze uitgave bedacht Things een creatief concept voor een interne campagne. Onder de noemer PR1KK3L J32ELF werden er tevens posters, flyers en een kaartenset met banderol gerealiseerd.
posted on 14.12.11Tiyatro
Voor theatercollectief Tiyatro ontwerpt Things de flyers voor de voorstellingen Vrienden en Slechte Vrouwen. Na het lezen van het script is ervoor gekozen de dialoog centraal te stellen. Tiyatro is een Delfts theatercollectief dat een podium heeft gevonden om de thematiek van de multiculturele samenleving aan de orde te stellen.
posted on 08.11.10Geen 16? Geen druppel
Voor de werkgroep Alcohol & Jongeren (het ministerie van VWS, het ministerie voor Jeugd & Gezin, het ministerie van Justitie, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Koninklijke Horeca Nederland, NOC*NSF, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Trimbos Instituut en de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik) is het beeldmerk en de slogan: Geen 16? Geen druppel ontwikkeld. Het logo zal te zien zijn op diverse landelijke, regionale en lokale websites, op flyers, posters en ander voorlichtingsmateriaal en bijdragen aan de groei van maatschappelijk besef omtrent het alcoholgebruik van jongeren. De transparantie en variabele positionering zorgen ervoor dat het beeldmerk ‘toevallig’ op de drager lijkt te zijn terecht gekomen. Dit maakt het beeldmerk, ongeacht de ondergrond, optimaal toepasbaar.
posted on 08.12.09HAACS Postermagazine
Samen met Jantien Methorst is voor HAACS een poster-magazine ontwikkeld met fotografie van Johan Nieuwenhuize en Christian Van Der Kooy. Een drieluik dat in teken staat van het thema: Mensen Maken de Stad (de Dag van de Architectuur). Het gaat in op de tendens dat de ontwikkeling van de stad op een organische manier van onderaf plaatsvindt. Eén van deze posters bevat verder een selectie van de beste foto’s uit de digitale HAACS magazines die de afgelopen twee jaar verschenen.
posted on 22.06.14Kinderboeken
In opdracht van uitgeverij Xanten verzorgde Things de opmaak van een tweetal grappige, spannende en ontroerende kinderboeken.
posted on 31.01.14Heineken
Vanaf 2003 kent Heineken een Sociale Begeleidingsregeling (SBR) voor werknemers die boventallig zijn of worden. Het feit dat we langer moeten doorwerken, veranderingen in de sociaal-juridische wetgeving én de kosten maakt samen dat de SBR aan herziening toe is. In samenwerking met Strooks ontwikkelde wij de (interne) informatiebrochure. (h)Eerlijk Helder...
posted on 31.10.13Nieuwe boeken Xanten
Voor uitgeverij Xanten werden twee nieuwe uitgave vormgegeven; Kladblok met Verbannen Woorden van Hilde Vleugels en Omdat de Dagen Liegen van Lief Vleugels. Net als de auteurs zijn beide boeken visueel familie van elkaar. Binnenkort verkrijgbaar...
posted on 01.07.13Mijn Plek Amsterdam
In Mijn Plek Amsterdam vertellen 27 bekende Amsterdammers over hun favoriete plek in hun stad. Het resultaat is een fotoboek met interessante, grappige en ontroerende interviews met een voorwoord van burgemeester Eberhard van der Laan. Dit boek laat je op bijzondere wijze kennis maken deze stad en ontdekken wat deze stad zo uniek maakt. Gidsen tijdens deze inspirerende 'tocht' zijn o.a. Job Cohen, Leo Blokhuis, Youp van 't Hek, Lange Frans, Humberto Tan en Isis van der Wel.
posted on 02.05.13Haagse Nieuwe
In samenwerking met Stephan Csikós ontwikkelde wij een concept voor de Haagse Nieuwe, het meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur, voor de gemeente Den Haag. Onder de noemer Cultuur d(r)aag je uit werd de lezer uitgenodigd tot het nemen van (meer) initiatief en het vergroten van eigen zichtbaarheid. Het beeld van Johan Nieuwenhuize schept kader en toont de rol van kunst en cultuur in het leven van de Hagenaar.
posted on 19.09.12IenM Maakt Ruimte
IenM maakt ruimte is de titel van de eerste Strategische Kennis- en Innovatieagenda Infrastructuur en Milieu. Een document over ruimte voor groei en beweging. Voor nu en in de toekomst. Things verzorgde het ontwerp en bijbehorend beeldconcept. Vanuit de gedachte dat infrastructuur en milieu veelal gebaseerd zijn op overeenkomstige structuren werd er steeds een koppeling gemaakt tussen beide beleidsterreinen. Deze gemene deler is op verschillende niveau's verbeeld. Macro versus micro.
posted on 26.06.12HAACS #01
HAACS is een platform op het gebied van Haagse architectuur en stedelijke transformaties. De rubrieken in HAACS blikken terug, kijken vooruit, houden beschouwingen over actuele thema’s en presenteren nieuwe spraakmakende projecten. Het grafisch deel voor dit magazine werd samen met Jantien Methorst verzorgd. Johan Nieuwenhuize nam de beeldredactie voor zijn rekening. Bekijk de gehele publicatie: http://issuu.com/haacs/docs/haacs2012_01
posted on 22.06.12Xanten Meermin
In de zomer van 2009 vertrekt Meike Jansen met een groep vrienden naar Sziget, een muziekfestival in Boedapest. Haar vakantie, waar zij zich zo op had verheugd, verandert in een nachtmerrie wanneer Meike in een psychose raakt. Dankzij deskundige begeleiding, de juiste medicatie en haar eigen wilskracht krabbelt zij na twee psychotische episodes weer op. Drie jaar na Sziget heeft zij een nieuwe start gemaakt. Zij werkt bij een theater en doet audities. Een van haar meest recente projecten is dit boek. Intense liefde, vriendschap en geluk, afgewisseld met intens verdriet.
posted on 02.06.12Avondland Essays / Paul Bauduin
In Avondland-Essays is de filosoof Paul Bauduin (1905 Maastricht - 1999 Californië) aan het woord, een eigenzinnige twintigste-eeuwganger, wiens motto was: “Liever in niets geloven, dan in onzin”. Om zijn gedachten te ordenen ontwikkelde hij een eigen levensbeschouwing. Zijn zeven laatste levensjaren correspondeerde hij met Maarten Looij (oud leraar Nederlands en filosofie). Wanneer Bauduin zijn essays aan Looij nalaat, doet hij dat in de hoop dat ook zijn filosofische werk ooit in Nederland zal worden uitgeven. Bij deze!
posted on 23.02.12DJI illustratie

MIRT illustratie's
Het MIRT staat voor het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. In het MIRT zijn rijksprojecten en rijksprogramma's opgenomen, waarmee gewerkt wordt aan de ruimtelijke inrichting van Nederland. Things ontwikkelde een interactieve publicatie en een aantal illustraties bij de verschillende thema's.
posted on 14.11.17Illustraties Redzaamheid
Voor de publicatie 'Weten is nog geen doen. Een realistisch perspectief op redzaamheid' van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid ontwikkelde wij een serie van illustraties.
posted on 08.05.17Projectie slot MWS 2014
Ter gelegenheid van de afsluiting van de Mooi Weer Spelen 2014 heeft Things, door middel van projectie, een enorme vis door het stadhuis van Delft laten zwemmen. Waarom? Gewoon.. omdat het kan!
posted on 08.07.14Trias Boomerang
Om het nieuwe cursusaanbod van Trias (Centrum voor de Kunsten) onder de aandacht te brengen ontwikkelde Things een set prikkelende Boomerangkaarten. Van piepjong tot stokoud.
posted on 08.03.13Illustratie EVPT
Werknemers met een publieke taak krijgen geregeld te maken met agressie en geweld tijdens hun werk. Voor het Expertisecentrum Veilige Publieke Taak ontwikkelende viervier een (relatie) magazine. Hierin adviseert, informeert en ondersteunt het EVPT werkgevers, opdat hun werknemers zonder beletsel en zonder enige vorm van agressie en geweld hun werk kunnen uitvoeren. Wij mochten enkele illustraties maken. What a life!
posted on 23.11.12Seizoen
Bij de start van elk seizoen maakt Things een kaart om dit te vieren. Wil je er ook één ontvangen? Mail ons!
posted on 24.09.12Ymere Werkt
Voor het magazine Ymere Werkt werd Things gevraagd een illustratie te maken bij het artikel: Zo zakelijk mogelijk, maar de ziel is niet te koop (ambitie in crisistijd). Hoe sla je een brug tussen commerciële belangen en maatschappelijke ambitie terwijl de woningmarkt onder druk staat en continu in beweging is. Hieronder enkele verkenningen uit de schetsfase.
posted on 21.02.12Intern Proces OCW
Deze interactieve routekaart maakt inzichtelijk maken hoe een OCW-dossier via de verschillende stappen van het voorportaal, via de onderraad bij de ministerraad terecht komt. Doel van de infographic is om het secretariaat en het MT een handvat te bieden om de medewerkers te kunnen ondersteunen, informeren en adviseren in dit complexe proces.
posted on 14.11.17De veranderende Raad van de Kinderbescheming
Naar aanleiding van de verandering van de Jeugdwet ontwikkelde Things een infografiek voor de Raad van de Kinderbescheming. Wat zijn zijn de ambities van de Raad om daarbij aan te sluiten en welke ontwikkelijnen zijn er geformuleerd om deze ambities te realiseren. Een heldere richting.
posted on 09.05.17DG Straffen en Beschermen
Het directoraat-generaal Straffen en Berschemen van het ministerie van Veiligheid en Justitie zet zich in voor een weerbare samenleving. Het DG vormt de schakel tussen politiek en uitvoering en vervult een functie in het ontwikkelen van beleid en ondersteuning van bewindslieden. Things ontwikkelde een interactieve infographic waarin, vanuit de missie en visie van dit DG, de werkterreinen in zichtelijk zijn.
VWS Alcohol Trends 2016
Staatssecretaris Van Rijn heeft onderzoek laten doen om meer inzicht te krijgen in verschillende feiten, cijfers en trends over het alcoholgebruik in Nederland. Het gaat om cijfers over het drinkgedrag onder volwassenen & jongeren, maatschappelijke kosten – baten en schadelijke gevolgen. De uitkomsten van deze onderzoeken zijn op verschillende momenten met de Kamer gedeeld. De belangrijkste feiten en trends uit de onderzoeken zijn door Things op een rijtje gezet in een infographic.
posted on 06.05.17Visuals EU
Tijdens het nederlands EU-voorzitterschap in 2016 was Things To Make And Do het aangewezen bureau om de diverse informele raden van ondersteunende visuals te voorzien.
posted on 08.09.16Budget jeugdhulp en jeugdzorg
Staatssecretarissen Martin van Rijn (VWS) en Fred Teeven (VenJ) presenteren via de meicirculaire het definitieve budget voor jeugdhulp en jeugdzorg. Gemeenten krijgen in 2015 zo'n 3,9 miljard om hun nieuwe jeugdtaken uit te voeren. Gemeenten hadden sinds vorig jaar al 95 procent zekerheid over het budget dat ze ontvangen voor hun nieuwe verantwoordelijkheden. Dat is nu 100 procent. Aan Things de taak dit zo helder mogelijk te visualiseren...
posted on 02.06.14SSC-ICT Haaglanden
SSC-ICT Den Haag (ministerie van BZK) is de Haagse dienstverlener voor de ICT-werkplekdiensten van vier ministeries: IenM, VWS, SZW en BZK. De shared service-organisatie voorziet deze ministeries van de juiste ICT-middelen en verricht de daarbij horende ondersteunende werkzaamheden. In totaal beheert SSC-ICT nu zo’n 20.000 werkplekken bij het Rijk en is daarmee een van de grotere werkplekbeheerders binnen de rijksoverheid. Onder de opdrachtgevers van SSC-ICT is een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Aan Things de opdracht dit te visualiseren.
posted on 12.05.14Infographic B Open
'Alcohol en het puberbrein' is het thema van de infographic die wij voor B Open ontwikkelde. Naast online publicatie werd 1.000 schriften gedrukt ter verspreiding.
posted on 27.11.13Vergoeding basispakket
De minister van VWS heeft iedereen in Nederland opgeroepen om mee te denken over wat er uit het basispakket kan. Ruim 2.500 mensen hebben gereageerd. 20% van de meldingen ging over het basispakket. Aan Things de mooie taak de resultaten te verbeelden in een tweetal infographics.
posted on 04.10.13Haacs #04
HAACS is een platform op het gebied van Haagse architectuur en stedelijke transformaties. Dit magazine doet ieder kwartaal verslag van recente ruimtelijke ontwikkelingen, biedt ruimte voor opinie, toont schatten uit het gemeentearchief en verrassende projecten in de stad. Voor editie #04 ontwikkelde Things, in samenwerking met Jantien Methorst, een aantal infographics om de ontwikkelingen in het werkveld inzichtelijk te maken.
posted on 01.05.13Website Mooi Weer Spelen
In samenwerking met Tick is de nieuwe website voor de Mooi Weer Spelen ontwikkeld.
posted on 08.07.14Website B Open
In opdracht van B Open (onderdeel van Victas, centrum voor verslavingszorg) heeft Things het ontwerp gemaakt voor een nieuwe (responsive) website. Naast het behandelen van jongeren met een verslaving richt de B Open zich op preventie en voorlichting voor ouders, verwijzers en jongeren.
posted on 29.11.13OneXS Compleet
Things gaf vorm aan de interface van twee nieuwe OneXS producten; OneXS ControlDesk (iPad applicatie om virtuele telefooncentrales te beheren) en OneXS Compleet. Gebruiksvriendelijk en overzichtelijk. Tevens werden wij gevraagd de stand voor TelecomTime 2012 vorm te geven.
posted on 06.12.12Future Affairs
Voor Esther Barfoot (journalist en bladenmaker) gaven wij vorm aan de blog Future Affairs. Een platform voor artikelen met lef over trends binnen samenlevingen en prespectieven voor deze wereld. Artikelen die er niet voor schuwen gevoelige issues aan de orde stellen. Van visie op de huidige economische crisis tot de rape-culture. Aan de lezer de taak een opinie te vormen.
posted on 19.09.12Ambrus Clinic
Voor Ambrus (kliniek voor specialistische urologie) realiseerde Things To Make And Do de visuele identiteit. Uiteraard mag een website niet ontbreken. Ambrus is gespecialiseerd in het aanbrengen van penis- en sluitspierprotheses.
posted on 29.05.12Noest
Vanuit Noest Communicatie kregen wij de vraag een visuele tweede laag en website te realiseren bij een reeds ontwikkeld beeldmerk. Na de intensieve schetsfase werd gekozen voor het concept waarbij zonsondergangen (over de hele wereld gefotografeerd door deze reislustige opdrachtgever) een abstract beeld vormen. De bezoeker kan via de re(sun)set button een willekeurige zonsondergang oproepen. Uiteraard met bijbehorende data over plaats en tijd.
posted on 30.01.12&CO Website
Als onmisbaar onderdeel van de nieuwe identiteit van &Co ontwikkelde Things samen met Charis Rooda deze website. &CO staat voor compleet projectmanagement op het gebied van horeca. Met één label als kwaliteitsgarantie voor alle divisies; kelners, hostess, koks en works... Dat is het onderscheidend vermogen van &Co. De transparantie in het label toont dat &Co aanvoelt en in staat is zich te aanpassen om zo aan te sluiten bij de wensen van de opdracht.
posted on 08.03.11viA BK Architecture's Delights
Things ontwikkelde de website van viA BK Architecture's Delights. Architectuur heeft immense bekoringskracht. Het is de smaakmaker van het dagelijks leven. viA BK bedenkt en organiseert formats om die kracht doeltreffend en charmant in te zetten. Professionals in en rond de bouwkolom wenden deze formats-op-maat aan om eigen werk & bedrijf marketingtechnisch effectief te etaleren. Richting opdrachtgevers, afnemers, publiek, intern team en pers.
posted on 06.01.10Be My Guest
In samenwerking met zootz werd, in opdracht van Den Haag Marketing, een tool bedacht, om informatie over alle events in deze stad zo toegankelijk mogelijk te maken. Na het invullen van een online vragen/interesselijst vallen events (verbeeld door pictogrammen) die niet in het profiel passen letterlijk van de kaart en daarmee selecteerde het aanbod zichzelf. Naast een zoekmachine werd er ook een trainingsprogramma voorgesteld.
posted on 03.08.09Plaatjes voor Plaatjes
Terwijl de laatste liedjes geschreven worden en de opnames voor de deur staan, zijn wij al druk aan het schetsen voor het artwork. Wij vinden dat fijne plaatjes mooie plaatjes verdienen. Een vertaling van geluid in beeld. Dat is wat wij bedoelen met Feeling verbal, being visual. Het oog luistert immers ook mee... en daar worden we blij van!
posted on 08.09.11Lomografie
Kleine verhaaltjes, dicht bij de mens. Alledaagse objecten en situaties kunnen door een andere manier van kijken veranderen in esthetische beelden. Deze benadering van analoge fotografie geeft de mogelijkheid een nieuwe wereld binnen ons dagelijks leven te creëren. Gecombineerd met een ongebruikelijk standpunt, een losse compositie en intens contrast leidt dit tot een spannende beeldserie.
posted on 04.07.09Grafist 14
Op uitnodiging van de kunstacademie in Istanbul werd een workshop over social design gegeven. De internationale groep studenten (uit o.a. Turkije, Rusland, Zwitserland en China) zocht in deze week de meest treffende metafoor voor hetgeen zij aan de kaak wilde stellen. The way to the heart of your audience starts at their eyes and ends at their brain.
posted on 07.05.10Expositie Istanbul
Na aanleiding van de workshops in Yahsibey, neemt Things To Make And Do dit jaar deel aan de 14e editie van Grafist in Istanbul. Tijdens deze internationale graphic design week zal een workshop en lezing worden gegeven over social design. Daarnaast wordt er een expositie ingericht met als thema: Utopia (de maakbare wereld/mens).
posted on 12.04.10Time Is Now
Onze tijdsindeling geeft ons structuur, een vorm van vastigheid. We weten exact wanneer wij eten, hoe lang wij slapen en hoeveel wij werken. Eenheden van tijd zijn afgepaste maten. Toch wordt tijd individueel anders ervaren. Is het mogelijk dat in mijn hoofd de tijd anders loopt dan in mijn hart? Tijd is relatief, maar is de gebeurtenis dat ook? Is tijd een snelweg tussen wieg en het graf, of is het de ruimte om te parkeren in de zon? Een installatie van 'oude' Classics, met ieder hun eigen thema en tempo, vertellen samen over tijd.
posted on 20.07.09Things to make and do
Smaak telt niet! Rond of vierkant evenmin. Of het rood, bruin of groen wordt, is niet interessant. Grafisch ontwerp dient een visuele vertaling van inhoud te zijn. Aangevuld met ritme en richting. Het is een op dialoog gebaseerd proces. Tussen opdrachtgever en ontwerper. Tussen communicatie middel en doelgroep.
Dit proces start met het zoeken naar de juiste beeldtaal en het vinden van de metafoor. De kortste route naar de doelgroep start bij de ogen en gaat via het hart naar het hoofd!
Ik studeerde in 2005 Cum Laude af aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag en heb ervaring opgedaan als ontwerper / art-director bij viervier en Ontwerpwerk.
Things To Make And Do is gestart vanuit de gedachte dat creatie niet zonder realisatie kan. Een goed idee komt pas tot haar recht indien het concreet gemaakt wordt.
Things To Make And Do betekent: werken vanuit de inhoud zonder overbodige overhead. Oftewel, meer ruimte voor creatie. Creatie in de breedste zin van het woord. Graphic design and beyond. Hope to see you there!
Opdrachtgevers De Nieuwe Academie, Sdu, Ministerie van VWS, Ministerie van Binnenlandse Zaken, Hogeschool van Amsterdam, Lentiz Onderwijsgroep, Minestrone, Ministerie van Justitie en Veiligheid, Ministerie van Algemene Zaken, Vereniging van Nederlandse Gemeente, Alons en partners, Justitiële Jeugdinrichting De Heuvelrug, B Open, DOK (bibliotheek Delft), International Federation fo Library Associations and Institutions, Ambrus Clinic, Uitgeverij Xanten, Jeugd en Gezin, Strooks, Heineken, Gemeente Den Haag, Leiden Citymarketing, de Dag van de Architectuur, zootz, werkgroep Alcohol & Jongeren, LubbeVlieger, SSC-ICT Haaglanden, OneXS, Trias (centrum voor de kunsten), Mooi Weer Spelen, Via-BK, kinderpsycholoog.nl, Ministerie van Infrastructuur & Milieu, &CO, Ministerie van Financiën, SAB (vereniging ter bevordering integrale samenwerking disciplines bouwvoorbereiding), de Delta Commissaris, Ineke Beemsterboer, MijGezien, de Vijverschie, Esther Barfoot, Noest Communicatie, Linda Produceert, Mijn Werk, Verheye Elektrotechniek, Kadmium, Vang, Ymere en Haacs.
Freelance werk Ontwerpwerk, Studio Dumbar en viervier.
Contact
Rogier Rosema
+31 (0)6 41368584
info@thingstomakeanddo.nl
Studio
Noordeinde 75
2514 GD Den Haag
+31 (0)70 73 70 554